Noutati

20 de institutii chestionate - interviuri cu specialistii

In luna mai din 2015, NOCASH a demarat interviurile cu specialistii, prima etapa din cercetarea de piata desfasurata cu ocazia proiectului "20 de ani de carduri in Romania". Etapa s-a incheiat in luna decembrie, odata cu redactarea raportului rezultat in urma discutiilor cu peste 50 de specialisti.
Pana la finele lunii august erau deja aproape 40 de interviuri la care au participat specialistii din industria platilor electronice care au fost selectati pe mai multe paliere de experienta: reprezentanti ai autoritatilor de reglementare, profesionisti din industria bancara - de la directori directie carduri si pana la presedinti de banci - reprezentanti ai furnizorilor de infrastructura (ATM&POS), procesatorilor&integratorilor de card, oficiali ai schemelor internationale de plata, antreprenori si consultanti independenti in domeniu.

In medie, durata unui interviu a fost de 2,5 ore, fiind o discutie libera care a avut doua etape.

Prima, in care s-a discutat despre bancarizare si incluziune financiara, potentialul mediului rural - mit sau realitate, lectiile crizei si gradul de finalizare al restructurarii sistemului, refacerea credibilitatii/increderii clientilor in banci, strategii de dezvoltare - rolul digitalizarii si al generatiei de "nativi digital", educatia financiara - atat a angajatului bancii cat si a clientului, strategii de comunicare - migrarea de la competitia serviciilor cu preturi zero la concurenta pe introducerea cat mai multor servicii cu valoarea adaugata, posibilitatea conlucrarii dintre sectorul bancar si operatorii telecom pentru dezvoltarea viitoare.

Cea de-a doua parte a interviurilor a fost dedicata platilor electronice in general, cardului si aplicatiilor de plati online, in special. Au fost abordate subiecte legate de grad de utilizare, investitii, tehnologie (de la contactless si pana la blockchain), optimizarea activitatii in vederea obtinerii de profit, legislatie si deschiderea/interesul autoritatilor pentru dezvoltarea acestei industrii de plati.

Un subiect fierbinte abordat a fost legat de efectele reducerii comisioanelor de interchange, care conduc inclusiv la noi modele de business. 

Au fost intervievati specialisti din urmatoarele institutii: ALPHA BANK, ASOCIATIA ROMANA A BANCILOR, BANCA NATIONALA A ROMANIEI, BCR, BRD, BANCA TRANSILVANIA, CEC BANK, CETELEM, DANUBIUS EXIM,  ING BANK, MASTERCARD, NETOPIA, PAYU ROMANIA, OTP BANK, PIRAEUS BANK, PROVUS, POSTA ROMANA, ROMCARD, UNICREDIT, VISA EUROPE.

Au fost situatii in care am intervievat mai multe persoane din aceleasi institutii, intrucat ne-a interesat sa observam daca sunt diferente de abordare si perceptie intre diverse nivele de management (presedinte sau vicepresedinte de banca vs director directie carduri). De asemenea, au fost intalniri si cu o serie de specialisti independenti, care la momentul interviului erau "intre job-uri".
Castigatorii introducerii cardurilor
Dupa 20 de ani de la emiterea primelor carduri, cine a avut cel mai mult de câștigat de pe urma introducerii acestor instrumente de plata?
Castigatorii introducerii cardurilor
Dupa 20 de ani de la emiterea primelor carduri, cine a avut cel mai mult de câștigat de pe urma introducerii acestor instrumente de plata?
bancile – pentru ca prin card au atras clientela care a permis ulterior dezvoltarea pietei de retail 19 (26%)
26% Complete
comercianții – pentru ca și-au maximizat vanzarile in urma acceptarii la plata a cardurilor 12 (16%)
16% Complete
populația – pentru ca prin card a avut acces la un cont bancar, overdraft la salariu și linie de credit, facilitati de plata în rate, inclusiv în mediul online 42 (58%)
58% Complete
Proiect sustinut de