Noutati

20 de ani de la inceperea activitatii de acceptare a cardurilor prin bancile romanesti

In ianuarie 1995, atat BCR cat si Banca Romana de Comert Exterior anuntau ca au inceput sa accepte la plata cardurile emise sub sigla Visa International de catre bancile din strainatate.
"Prima tranzactie a fost facuta pe data de 9 ianuarie, la Hotel Capitol (foto) din Bucuresti, de un grec, care a platit cheltuielile facute cu o carte de credit", declara Ioan Matei, directorul Directiei de Decontari Externe din BCR, în cadrul unei conferinte de presa.

In acel moment, in piata erau cateva sute de comercianti cu care bancile semnasera contracte de acceptare. Abia in toamna lui 2007, cand BCR anunta trecerea de la imprintere la o retea de 300 de POS-uri, piata romaneasca atingea pragul de 1.000 de comercianti acceptatori.

Pentru procesarea in Romania a cardurilor VISA INTERNATIONAL, a fost creata societatea ROMCARD SA, cu participarea a cinci banci comerciale - BRCE, BCR, BRD, Banca Agricola si Banca Ion tiriac. S-a inceput cu procesarea cardurilor emise in strainatate, dupa care si cu cardurile emise in Romania: mai intai cele in valuta, adresate companiilor, dupa care - incepand cu 1996 - si cele in lei, pentru populatie.

La finele anului 2015, in piata erau instalate aproximativ 145.000 de POS-uri si se asteapta ca reteaua sa creasca cu 10% in 2016. De asemenea, din cele peste 40 mld. Euro cat inseamna volumele tranzactionate pe card in 2015, aproximativ 8 mld. euro reprezinta platile la comercianti. In 2015 a fost pentru prima oara cand numarul tranzactiilor comerciale (plati la POS) a depasit numarul tranzactiilor de retragere de numerar la ATM.
 
Castigatorii introducerii cardurilor
Dupa 20 de ani de la emiterea primelor carduri, cine a avut cel mai mult de câștigat de pe urma introducerii acestor instrumente de plata?
Castigatorii introducerii cardurilor
Dupa 20 de ani de la emiterea primelor carduri, cine a avut cel mai mult de câștigat de pe urma introducerii acestor instrumente de plata?
bancile – pentru ca prin card au atras clientela care a permis ulterior dezvoltarea pietei de retail 19 (26%)
26% Complete
comercianții – pentru ca și-au maximizat vanzarile in urma acceptarii la plata a cardurilor 12 (16%)
16% Complete
populația – pentru ca prin card a avut acces la un cont bancar, overdraft la salariu și linie de credit, facilitati de plata în rate, inclusiv în mediul online 42 (58%)
58% Complete
Proiect sustinut de