Istoric

(+ 2016)
noi modele de business, mai multi romani bancarizati

platile prin card migreaza catre mobil

Penetrarea smartphone-urilor si a internetului in randul populatiei, inclusiv in mediul rural, va genera noi oportunitati de business. Tot mai multi romani vor fi parte a procesului de incluziune financiara si vor avea acces la servicii financiare de baza.
 
Fiscalizarea tuturor agentilor economici, care vor fi obligati sa aiba case de marcat conectate online la fisc, va conduce la crearea infrastructurii necesare pentru acceptarea cardurilor la plata, fapt ce va permite introducerea obligativitatii acordarii pe card a indemnizatiilor, pensiilor si altor beneficii sociale, pentru persoanele care traiec in mediul rural.

Reducerea comisioanelor de interchange, si scaderea veniturilor din activitatea de acceptare, va determina bancile sa regandeasca modelul de business cu efecte asupra investitiilor in noi tehnologii, politicii de comisionare, valorii adaugate oferite de produsele din portofoliu si gestionarii retelei de terminale. Este posibil sa fie scoase din circulatie cardurile bancare co-branded (care oricum nu au prins la romani) iar imaginile cu mai multe POS-uri la casa de marcat a unui retailer vor fi cu siguranta istorie.

Este destul de probabil ca bancile sa puna un accent sporit pe digitalizare si sa se concentreze mai mult pe segmentul de varsta de pana in 18 ani, una dintre nisele de exploatat fiind "teenage banking". Ramane de vazut daca bancile operationale in Romania vor dezvolta solutii proprii sau vor intra in parteneriate cu companii internationale care ofera solutii scalabile (Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay, etc.). Cert este ca schemele internationale de plata (Visa si MasterCard) au incheiat deja parteneriate cu Apple, Google si Samsung, astfel ca bancile ar putea fi sfatuite - de aceste asociatii ale caror membri sunt - sa urmeze aceasta linie.
 
Tendinta care se manifesta este ca marii jucatorii internationali, in ceea ce priveste procesarea tranzactiilor prin card si a infrastructurii de acceptare a acestora, vor intra pe piata romaneasca pentru a convinge bancile sa externalizeze o serie de servicii pe zona platilor electronice, astfel incat institutiile de credit sa se poata concentra pe business-ul lor central: constituirea de depozite si acordarea de credite. Cel putin in privinta creditelor, mai ales a celor acordate companiilor, bancile nu au inca rival.

In 2018 se asteapta ca intreaga infrastructura de acceptare -  la nivel de terminale POS instalate la comercianti - sa permita plati contactless, fara introducerea codului PIN.
Castigatorii introducerii cardurilor
Dupa 20 de ani de la emiterea primelor carduri, cine a avut cel mai mult de câștigat de pe urma introducerii acestor instrumente de plata?
Castigatorii introducerii cardurilor
Dupa 20 de ani de la emiterea primelor carduri, cine a avut cel mai mult de câștigat de pe urma introducerii acestor instrumente de plata?
bancile – pentru ca prin card au atras clientela care a permis ulterior dezvoltarea pietei de retail 19 (26%)
26% Complete
comercianții – pentru ca și-au maximizat vanzarile in urma acceptarii la plata a cardurilor 12 (16%)
16% Complete
populația – pentru ca prin card a avut acces la un cont bancar, overdraft la salariu și linie de credit, facilitati de plata în rate, inclusiv în mediul online 42 (58%)
58% Complete
Proiect sustinut de