Istoric

(2009 - 2015)
criza si efectele ei: noi servicii, noi tehnologii, noi jucatori

maturizarea pietei de e-commerce

Caderea dramatica a lansarilor de noi produse, restructurarea severa a portofoliilor, in special pentru IFN-uri, reducerea pana la eliminare a profitabilitatii activitatii de acceptare sunt doar cateva dintre efectele crizei in piata cardurilor. Una dintre cele mai importante mutatii pentru banci a fost trecerea la tehnologia contactless. Pana la finele anului 2015, trei milioane de carduri (20%) vor fi migrate contactless iar 50.000 de POS-uri (37%) vor permite efectuarea de plati prin card fara introducerea codului PIN.

De asemenea, bancile au lansat mai multe platforme de mobile banking, care permit consultarea contului de card si tranzactionarea, transfeuri sau plati, folosind terminale mobile. La jumatatea anului 2015, peste 500.000 de romani erau utilizatori de mobile banking iar numarul creste in continuare urmand sa depaseasca 1 mil in 2016. 

Chiar daca portofoliul de carduri din circulatie inregistra in 2013 aproximativ acelasi nivel cu cel din 2009 (in jurul a 13,5 mil.), infrastructura de acceptare a cardurilor a crescut semnificativ in acest interval de timp iar aceasta s-a vazut si in gradul de tranzactionare. Daca in 2009, romanii cheltuiau pe card 100 mld. lei (23,6 mld. Euro), prin intermediul a 108.200 terminale (ATM + POS), in 2013 s-a ajuns la 143,15 mld. RON (32,4 mld. Euro) cu o retea de 138.800 terminale. Pentru 2015 se asteapta un portofoliu ce va depasi 14,5 mil. carduri, care va genera aproape 500 mil. tranzactii si o valoare de  peste 40 mld. Euro.

In perioada analizata, comportamentul posesorului de card a inregistrat o schimbare de mentalitate dramatica avand in vedere ca s-a ajuns in premiera ca - in prima jumatate din 2015 - numarul de tranzactii de plata la comercianti sa depaseasca numarul de tranzactii de retragere de numerar. Semn ca acest produs a intrat in cotidian, pentru plati curente de zi cu zi.

Piata a continuat sa inoveze, in special pe zona de comert electronic care nu a cunoscut criza, cresterile fiind de doua cifre in fiecare an din aceasta perioada. A fost introdusa plata in rate, cu dobanda zero, in mediul online, s-a inceput organizarea evenimentului de shopping cunoscut sub denumirea de "Black Friday", s-au lansat aplicatii de plati mobile, comerciantii au inceput sa accepte plati in bitcoin si, nu in ultimul rand, au aparut noi jucatori, unii cu rol de reprezentare si lobby: procesatorul Netopia MobilPay, Asociatia Romana a Magazinelor Online (ARMO) si Asociatia de Plati Electronice din Romania - APERO. Ultima a pus la dispozitia autoritatilor, o aplicatie software care sa permita relansarea platformei web guvernamentala pentru plata cu cardul pe Internet a taxelor si impozitelor locale - www.ghiseul.ro.

Nu este clar daca mobile banking-ul a dus si la dezvoltarea mobile commerce-ului sau invers. Cert este ca ponderea telefoanelor mobile in numarul de tranzactii online a urcat exponential ajungand la peste 25% din total tranzactii de plati pe zona de comert electronic - cel putin in cazul tranzactiilor procesate de Netopia Mobilpay, considerat liderului de plati mobile din Romania. Platile cu mobilul au penetrat si segmentul transportului public astfel ca, in premiera, din februarie 2015, in Alba Iulia si Turda se pot achizitiona online biletele de calatorie folosind cardul insa nu fizic ci prin intermediul unui portofel digital.

Odata cu autorizarea de catre BNR a unor noi institutii emitente de moneda electronica si prestatori de servicii de plati, s-a inasprit concurenta pentru banci, pe sectorul serviciilor financiare - in special in zona transferurilor de bani - unde au intrat si operatorii telecom. Vodafone a lansat MPesa in martie 2014 iar Orange va lansa Orange Money in cursul anului 2016. De asemenea, Capital Financial Services care a dezvoltat platforma PrioriPay, prima platforma romaneasca digitala de transfer de bani online, a lansat un serviciu de transfer impreuna cu Posta Romana. Este de asteptat ca aceasta din urma sa joace un rol mai important pe piata cardurilor, dupa semnarea acordului de parteneriat incheiat cu Nexte Bank, care va permite vanzarea de astfel de produse prin intermediul retelei postale.
Castigatorii introducerii cardurilor
Dupa 20 de ani de la emiterea primelor carduri, cine a avut cel mai mult de câștigat de pe urma introducerii acestor instrumente de plata?
Castigatorii introducerii cardurilor
Dupa 20 de ani de la emiterea primelor carduri, cine a avut cel mai mult de câștigat de pe urma introducerii acestor instrumente de plata?
bancile – pentru ca prin card au atras clientela care a permis ulterior dezvoltarea pietei de retail 19 (26%)
26% Complete
comercianții – pentru ca și-au maximizat vanzarile in urma acceptarii la plata a cardurilor 12 (16%)
16% Complete
populația – pentru ca prin card a avut acces la un cont bancar, overdraft la salariu și linie de credit, facilitati de plata în rate, inclusiv în mediul online 42 (58%)
58% Complete
Proiect sustinut de